مدرسه آموزش از راه دور غیر دولتی دخترانه هدی مشهد

دبیرستان متوسطه اول - دبیرستان متوسطه دوم - هنرستان کار دانش

مدرسه آموزش از راه دور غیر دولتی دخترانه هدی مشهد

دبیرستان متوسطه اول - دبیرستان متوسطه دوم - هنرستان کار دانش

موفقیت تنها مطالعه صرف کتاب نیست

آشنایی با چهره های موفق (منبع پیک سنجش شماره 220)

موفقیت تنها مطالعه صرف کتاب نیست ، شیوه مطالعه را اصلاح کنید .

مصاحبه با آقای پرژام واحد ، رتبه پنجم در گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون سراسری سال 1379

اولین گفتگوی سال جدید را با یکی از داوطلبان برتر گروه علوم تجربی آغاز می کنیم . مهمترین نکته ای که در این گفتگو خواهید خواند شیوة مطالعه ای است که از طرف آقای پرژام واحد به آن تاکید شده است .

آقای واحد دوران دبیرستان را در یکی از مدارس غیر انتفاعی بابل به انتها رسانده و در کنکور سراسری سال 79 موفق شد رتبه پنجم را در بین تمام شرکت کنندگان در این گروه به خود اختصاص دهد .

ایشان اکنون ترم دوم رشته داندنپژشکی را در دانشگاه شهید بهشتی تجربه می کنند . آنچه در ادام ه خواهید خواند ماحصل گفتگوی ما است .

برای کسب رتبه یک رقمی برنامه ریزی زمانی شما از کی آغاز شد ؟

از اول مهر ماه شروع کردم . البته از تابستان یکسری دروس تحصصی دورة پیش دانشگاهی را مرور کرده بودم و برنامه ریزی هدفدار و برنامة کارآمد خود را آنطور که بتوانم در کنکور موفقیت چشمگیری داشته باشم از همان اول مهرماه آغاز کردم .

برنامه ریزی هدفدار و منسجم شما به چه صورت بود ؟

همانطور که گفتم از اول مهر ماه به صورت هدفدار شروع به خواندن کردم و تا زمان کنکور هم ادامه دادم . دروس دروة پیش دانشگاهی را در تابستان خواندم . از مهرماه حدوداً روزی 10 ساعت مطالعه داشتم تست هم می زدم و تقریباً هر دو هفته یک بار در آزمونهای آزمایش مختلف شرکت می کردم تا بتوانم نقاط ضعف و قوت خودم رابهتر بشناسم درسها و فصولی را که می خواندم در صورتی از آنها عبور می کردم که بدانم آنها را کاملاً یادگرفته ام هیچ وقت امکان نداشت از درسی عبور کنم و به درس و فصلی دیگر بروم در حالی که آن فصل را یاد نگرفته ام .

آقای واحد ، شیوة مطالعه در نحوه قبولی چقدر می تواند مهم و کارآمد باشد ؟

ببیندی به نظر من مهمترین نکته همین شیوه و روش مطالعه است . مطالعه در درجه اول باید عمقی باشد و در ضمن توجه داشته باشیم که مطالعه ما تحت تأثیر برنامه ریزی مان قرار نگیرد . بعضی ها برای اینکه از برنامه شان عقب نیفتند و بتوانند همه چیزهای مشخص شده را بخوانند ، زود و سطحی از درسها و فصول عبود میکنند به خیال اینکه یادگرفته اند ولی من می گویم تا زمانی که یک مبحث برای انسان مشخص ندشه نباید از آن مبحث گذشت . مطالعه عمقی و نکته برداری و خلاصه برداری را بهترین روش مطالعه می دانم .

بسیاری از داوطلبان کنکور معتقدند ، با وجود اینکه بسیار زیاد خوانده اند اما باز هم نتوانسته اند در کنکور قبول شوند . به نظر شما چرا اینگونه افراد که ادعا دارند روانه بیشتر از 10 ساعت هم خوانده اند اما موفقیت حاصل نکرده اند ؟

به نظر من شیوه مطالعه آنها بد بوده است . اولاً ساعات مطالعه مفید مهم است نه کل ساعات مطالعه ، شیوة مطالعه و چگونگی مطالعه از همه چیز مهمتر است .

شما برای موفقیت بهتر و مناسبتر در کنکور چه نکته یا نکاتی را پیشنهاد می کنید ؟

در درجه اول تسلط به تمام مطالب کتابهای درسی در اینصورت اگر کسی به کتب درسی تسلط کامل پیدا کند می تواند وارد روشهای مرور و تست شود اینگونه عمل کردن به موفقیت می انجامد .

گفتید که از بتدا به داشتن یک رتبه تک رقمی علاقه داشتید . آن زمان با دیدن عکسهای افرادی که اینگونه رتبه ها را کسب می کردند ، چه چیزی از آنها در ذهنتان شکل می گرفت ، عملکرد آنها را چگونه تصویر می کردید ؟

آنها را آدمهای هدفمند و موفق می دانستم ، می دانستم که باید آدمهایی منظم با برنامه ریزی دقیق باشند طبیعتاً هم احساس می کردم که از نظر هوشی نیز باید با افراد دیگر تفاوت داشته باشند .

به نظر شما در انتخاب رشته چه چیزی بیشتری باید مورد توجه قرار گیرد . برای انتخاب رشته برتری را به علاقه باید داد یا دید اجتماعی؟

ببینید در وهلة اول علاقه از همه چیز مهمتر است . توجه کردن و در نظر گرفتن علاقه مهمترین نکته است اما نمی توان فاکتورهای دیگر از قبیل دید و برتری اجتماعی و همچنین شرایط بازار شغلی آینده را در نظر نگرفت . البته در ارتباط با دید اجتماع من فکر می کنم این دید و اولویت اجتماعی است که علاقه را بوجود می آورد و همین علاقه سبب انتخاب می شود .

دوست دارید در نهایت به چه هدفی برسید برای زندگی ایده خاصی در نظر دارید ؟

دوست دارم در ابعاد مختلف زندگیم رشد کنم هرگز دوست ندارم انسانی تک بعدی باشم تنها پیشرفت در دروس و یا در رشته ای که در آن هستم برایم ملاک نیست و همین که احساس رضایت ، خوشبختی و احساس امنیت خاطر کنم فکر می کنم کافیست .

اگر بخواهیدعوامل موفقیت خود را مرور کنید اولویتهای اول و اصلی را از آن کدامیک می دانید ؟

اول تلاش و پشتکار خودم و در مرحلة بعد عوامل جانبی همچون خانواده ، کلاسها ، کتابها ، تستها ، مدارسه ام .

به عنوان آخرین مطلب برای داوطلبان کنکور امسال دوست دارید به چه نکته ای اشاره کنید که مهمتر از هر چیز دیگری باشد ؟

اول اینکه سعی کنند از زمانشان دست استفاده کنند . فقط نشستن و دروس را مطالعه کردن نه درست است و نه مفید بلکه باید به جنبه ها و نکته های دیگر از قبیل شیوة مطالعه ، تست و شرکت در آزمونهای مختلف ، هم توجه کنند .

باید داوطلبان کنکور به خود بقبولانند که قبول شدن در کنکور در حد استعداد و توانایی آنها است تنها باید به شیوة مطالعه توجه کنند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد